Zdobądź nowe rynki z Allegro
Wystawiaj raz, sprzedawaj wszędzie.

Szacuje się, że wartość rodzimego e-eksportu wynosi już ok. 27 mld zł.
Sprzedaż online za granicą. Jak skutecznie zdobyć klientów?
Polskie sklepy internetowe coraz odważniej otwierają się na zagranicznych klientów. Już 60 proc. sprzedawców prowadzi handel w tzw. modelu cross-border – wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej. Jakie są korzyści wynikające z rozpoczęcia sprzedaży online poza rodzimym rynkiem?
Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Holandia, Czechy oraz Słowacja – w tych krajach polska branża e-commerce jest dziś najbardziej obecna. Szacuje się, że wartość rodzimego e-eksportu wynosi już ok. 27 mld zł. Dynamiczny wzrost w tym sektorze obserwujemy szczególnie w ostatnich latach. Coraz więcej polskich sklepów internetowych decyduje się otworzyć na zagraniczne rynki.
Rozwój działalności w modelu CBEC (cross-border e-commerce) potwierdza najnowszy raport "Cross-border e-Commerce. Marka bez granic" przygotowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej przy współpracy z platformą Allegro. Jak wynika z opublikowanych danych, już 60 proc. polskich e-sprzedawców prowadzi równolegle sprzedaż transgraniczną, a kolejne 20 proc. zamierza zacząć działać w tym obszarze w ciągu najbliższych 3 lat.
nie, ale planujemy zacząć w ciągu 1-3 lat
tak, już sprzedajemy za granicę
nie sprzedajemy
Ilu polskich e-sprzedawców prowadzi handel w modelu cross-border?
Polscy przedsiębiorcy niewątpliwie mają wszystko, by budować konkurencyjną ofertę na nowe rynki. Potrafią zapewnić naprawdę wysoki standard obsługi, szybką i rzetelną realizację zamówień, ale też, co szczególnie ważne z perspektywy końcowego klienta, konkurencyjne ceny
Ponad połowa właścicieli e-sklepów, którzy wzięli udział w badaniu IGE, przyznaje, że sprzedaje w 2–5 krajach, a 37 proc. zadeklarowało, że ich produkty trafiają już na 10 i więcej rynków. 6 na 10 przedsiębiorców sprzedających swoje produkty za granicę potwierdza, że rozszerzyło skalę o działania cross-border w 2023 r.
Co skłania przedsiębiorców działających w sieci do ekspansji? Respondenci mówią przede wszystkim o szansie na dotarcie do nowej grupy konsumentów oraz chęci sprzedawania produktów po wyższych cenach (po 71 proc. odpowiedzi ankietowanych). Ważny jest też rozwój i dywersyfikacja inwestycji, czyli rozdzielenie kapitału firmy na rynki zagraniczne.
Zdaniem twórców raportu decyzja o wejściu w cyfrowy eksport jest odpowiedzią również na to, co dzieje się na polskim rynku, a więc na:
-
spowolnienie gospodarki;
-
wciąż stosunkowo wysoką inflację hamującą wydatki rodzimych klientów;
-
trwającą już od ponad dwóch lat wojnę w Ukrainie i związaną z tym niepewność biznesową.
Transgraniczny handel elektroniczny to symbol cyfrowej ery światowej gospodarki. Klientom pozwala na zakupy w sklepach i na platformach marketplace prawie na całym świecie. Wejście na nowe rynki i rozszerzenie big data o nowe zasięgi przynosi oczywiste korzyści. Jednak w czasach gospodarczych turbulencji, gdy biznes ściśle pilnuje kosztów, handel transgraniczny może pomóc przedsiębiorstwom zwiększyć rentowność
Ponad 50 proc. właścicieli e-sklepów
sprzedaje w 2–5 krajach



Autorzy raportu wskazują na kluczowe elementy, które trzeba wziąć pod uwagę przed rozpoczęciem sprzedaży w innym kraju
Autorzy raportu wskazują na kluczowe elementy, które trzeba wziąć pod uwagę przed rozpoczęciem sprzedaży w innym kraju. W pierwszej kolejności należy przeanalizować kondycję tamtejszej gospodarki, siłę nabywczą oraz liczbę e-konsumentów. Ważna jest także skala e-commerce w danej kategorii sprzedażowej, częstotliwość zakupów i wartość koszyków cyfrowych. Warto również sprawdzić lokalną konkurencję i czynniki, które wpływają na lojalność klientów oraz preferowane metody płatności, dostawy i – co mniej oczywiste – kanały oraz standard obsługi klienta. Wszystko to Allegro robi za marchanta, a niezbędne wskazówki można znaleźć m.in. w eksportowym poradniku przygotowanym przez Allegro.
Co ciekawe, e-sprzedawcy model CBEC uznają nawet za bardziej opłacalny niż sprzedaż internetową we własnym kraju. Ich zdaniem jest on bardziej odporny na wahania koniunkturalne i pomaga stabilizować przychody. 28 proc. badanych wskazało, że sprzedaż transgraniczna daje przewagę w branży, a 100 proc. uważa, że przychody z niej będą rosły szybciej niż w pozostałych kanałach. 7 na 10 e-przedsiębiorców uznaje wejście w CBEC za swój sukces. Wszyscy odnotowali wzrost sprzedaży, a w przypadku 17 proc. badanych przekroczył on 20 proc. rok do roku.
Ankietowani zwrócili jednocześnie uwagę na przeszkody, które utrudniają ekspansję zagraniczną:
model CBEC jest bardziej wymagający i mniej intuicyjny niż sprzedaż na rodzimym rynku;
wysokie koszty usług okołosprzedażowych niezbędnych do prowadzenia działalności, m.in. w obszarze logistyki, magazynowania, tłumaczeń i kampanii marketingowych;
pozyskanie i opłacenie wykwalifikowanych pracowników;
zapewnienie szybkiego i wygodnego kontaktu z klientem;
obsługa zwrotów;
konieczność dostosowania oprogramowania e-commerce do potrzeb różnych rynków.
Wnioski z raportu potwierdzają nasze spostrzeżenia. Polscy przedsiębiorcy skupiają się nie tylko na rynku krajowym, ale też poszukują nowych klientów za granicą. Jednak badania pokazują, że handel międzynarodowy nie jest pozbawiony wyzwań. Tu wkracza Allegro – jesteśmy zaufanym partnerem, który dąży do zapewnienia niezbędnego wsparcia i narzędzi ułatwiających sprzedaż transgraniczną. Dzięki temu otwieramy nowe możliwości przed naszymi sprzedawcami
Allegro wspiera swoich merchantów w rozpoczęciu
handlu transgranicznego. W ubiegłym roku największa
w kraju i jedna z największych w Europie platform zakupowych
uruchomiła sprzedaż w Czechach, a niedawno na Słowacji.

Allegro oferuje przedsiębiorcom szeroką gamę narzędzi i funkcji, które ułatwiają sprzedaż online na czeskim i słowackim rynku
Allegro oferuje przedsiębiorcom szeroką gamę narzędzi i funkcji, które ułatwiają sprzedaż online na czeskim i słowackim rynku. Mowa tu m.in. o niezbędnej infrastrukturze technologicznej i operacyjnej oraz gotowej ofercie logistycznej (w tym w ramach usługi One Fulfillment by Allegro), a także wygodnych metodach dostaw (dzięki pakietowi Smart! i narzędziu Wysyłam z Allegro). Ważnym wsparciem jest też praktyczny przelicznik cen ze złotówek na miejscową walutę, a także automatyczny tłumacz wiadomości na język polski i odwrotnie. Czeska i słowacka platforma działają w oparciu o zasadę „wystawiaj raz, sprzedawaj wszędzie”, dzięki czemu zarejestrowani sprzedawcy mogą łatwo zarządzać swoimi ofertami na różnych domenach z dobrze znanego sobie panelu do zarządzania sprzedażą.
Platforma zapewnia sprzedawcom także dostęp do bazy wiedzy na temat tego, jak prowadzić sprzedaż na rynkach zagranicznych. W specjalnej zakładce na stronie użytkownicy znajdują m.in. informacje o specyfice poszczególnych rynków, a także webinary Akademii Allegro.