SPONSOR: Allegro

Zdobądź nowe rynki z Allegro

Wystawiaj raz, sprzedawaj wszędzie.

Szacuje się, że wartość rodzimego e-eksportu wynosi już ok. 27 mld zł.

Sprzedaż online za granicą. Jak skutecznie zdobyć klientów?

Polskie sklepy internetowe coraz odważniej otwierają się na zagranicznych klientów. Już 60 proc. sprzedawców prowadzi handel w tzw. modelu cross-border – wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej. Jakie są korzyści wynikające z rozpoczęcia sprzedaży online poza rodzimym rynkiem?

Autor: Maciej Sierpień

Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Holandia, Czechy oraz Słowacja – w tych krajach polska branża e-commerce jest dziś najbardziej obecna. Szacuje się, że wartość rodzimego e-eksportu wynosi już ok. 27 mld zł. Dynamiczny wzrost w tym sektorze obserwujemy szczególnie w ostatnich latach. Coraz więcej polskich sklepów internetowych decyduje się otworzyć na zagraniczne rynki.

Rozwój działalności w modelu CBEC (cross-border e-commerce) potwierdza najnowszy raport "Cross-border e-Commerce. Marka bez granic" przygotowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej przy współpracy z platformą Allegro. Jak wynika z opublikowanych danych, już 60 proc. polskich e-sprzedawców prowadzi równolegle sprzedaż transgraniczną, a kolejne 20 proc. zamierza zacząć działać w tym obszarze w ciągu najbliższych 3 lat.

20%

nie, ale planujemy zacząć w ciągu 1-3 lat

60%

tak, już sprzedajemy za granicę

Your browser does not support the canvas element.
20%

nie sprzedajemy

Ilu polskich e-sprzedawców prowadzi handel w modelu cross-border?

''

Polscy przedsiębiorcy niewątpliwie mają wszystko, by budować konkurencyjną ofertę na nowe rynki. Potrafią zapewnić naprawdę wysoki standard obsługi, szybką i rzetelną realizację zamówień, ale też, co szczególnie ważne z perspektywy końcowego klienta, konkurencyjne ceny

autor: Christian Frintrop, Group Merchant Management Director w Allegro

Ponad połowa właścicieli e-sklepów, którzy wzięli udział w badaniu IGE, przyznaje, że sprzedaje w 2–5 krajach, a 37 proc. zadeklarowało, że ich produkty trafiają już na 10 i więcej rynków. 6 na 10 przedsiębiorców sprzedających swoje produkty za granicę potwierdza, że rozszerzyło skalę o działania cross-border w 2023 r.

Co skłania przedsiębiorców działających w sieci do ekspansji? Respondenci mówią przede wszystkim o szansie na dotarcie do nowej grupy konsumentów oraz chęci sprzedawania produktów po wyższych cenach (po 71 proc. odpowiedzi ankietowanych). Ważny jest też rozwój i dywersyfikacja inwestycji, czyli rozdzielenie kapitału firmy na rynki zagraniczne.

Zdaniem twórców raportu decyzja o wejściu w cyfrowy eksport jest odpowiedzią również na to, co dzieje się na polskim rynku, a więc na:

  • spowolnienie gospodarki;

  • wciąż stosunkowo wysoką inflację hamującą wydatki rodzimych klientów;

  • trwającą już od ponad dwóch lat wojnę w Ukrainie i związaną z tym niepewność biznesową.

''

Transgraniczny handel elektroniczny to symbol cyfrowej ery światowej gospodarki. Klientom pozwala na zakupy w sklepach i na platformach marketplace prawie na całym świecie. Wejście na nowe rynki i rozszerzenie big data o nowe zasięgi przynosi oczywiste korzyści. Jednak w czasach gospodarczych turbulencji, gdy biznes ściśle pilnuje kosztów, handel transgraniczny może pomóc przedsiębiorstwom zwiększyć rentowność

Autor: Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej

Ponad 50 proc. właścicieli e-sklepów
sprzedaje w 2–5 krajach

Autorzy raportu wskazują na kluczowe elementy, które trzeba wziąć pod uwagę przed rozpoczęciem sprzedaży w innym kraju

Autorzy raportu wskazują na kluczowe elementy, które trzeba wziąć pod uwagę przed rozpoczęciem sprzedaży w innym kraju. W pierwszej kolejności należy przeanalizować kondycję tamtejszej gospodarki, siłę nabywczą oraz liczbę e-konsumentów. Ważna jest także skala e-commerce w danej kategorii sprzedażowej, częstotliwość zakupów i wartość koszyków cyfrowych. Warto również sprawdzić lokalną konkurencję i czynniki, które wpływają na lojalność klientów oraz preferowane metody płatności, dostawy i – co mniej oczywiste – kanały oraz standard obsługi klienta. Wszystko to Allegro robi za marchanta, a niezbędne wskazówki można znaleźć m.in. w eksportowym poradniku przygotowanym przez Allegro.

Co ciekawe, e-sprzedawcy model CBEC uznają nawet za bardziej opłacalny niż sprzedaż internetową we własnym kraju. Ich zdaniem jest on bardziej odporny na wahania koniunkturalne i pomaga stabilizować przychody. 28 proc. badanych wskazało, że sprzedaż transgraniczna daje przewagę w branży, a 100 proc. uważa, że przychody z niej będą rosły szybciej niż w pozostałych kanałach. 7 na 10 e-przedsiębiorców uznaje wejście w CBEC za swój sukces. Wszyscy odnotowali wzrost sprzedaży, a w przypadku 17 proc. badanych przekroczył on 20 proc. rok do roku.

Ankietowani zwrócili jednocześnie uwagę na przeszkody, które utrudniają ekspansję zagraniczną:

  • model CBEC jest bardziej wymagający i mniej intuicyjny niż sprzedaż na rodzimym rynku;

  • wysokie koszty usług okołosprzedażowych niezbędnych do prowadzenia działalności, m.in. w obszarze logistyki, magazynowania, tłumaczeń i kampanii marketingowych;

  • pozyskanie i opłacenie wykwalifikowanych pracowników;

  • zapewnienie szybkiego i wygodnego kontaktu z klientem;

  • obsługa zwrotów;

  • konieczność dostosowania oprogramowania e-commerce do potrzeb różnych rynków.

''

Wnioski z raportu potwierdzają nasze spostrzeżenia. Polscy przedsiębiorcy skupiają się nie tylko na rynku krajowym, ale też poszukują nowych klientów za granicą. Jednak badania pokazują, że handel międzynarodowy nie jest pozbawiony wyzwań. Tu wkracza Allegro – jesteśmy zaufanym partnerem, który dąży do zapewnienia niezbędnego wsparcia i narzędzi ułatwiających sprzedaż transgraniczną. Dzięki temu otwieramy nowe możliwości przed naszymi sprzedawcami

Autor: Christian Frintrop, Group Merchant Management Director w Allegro

Allegro wspiera swoich merchantów w rozpoczęciu
handlu transgranicznego. W ubiegłym roku największa
w kraju i jedna z największych w Europie platform zakupowych
uruchomiła sprzedaż w Czechach, a niedawno na Słowacji.

Allegro oferuje przedsiębiorcom szeroką gamę narzędzi i funkcji, które ułatwiają sprzedaż online na czeskim i słowackim rynku

Allegro oferuje przedsiębiorcom szeroką gamę narzędzi i funkcji, które ułatwiają sprzedaż online na czeskim i słowackim rynku. Mowa tu m.in. o niezbędnej infrastrukturze technologicznej i operacyjnej oraz gotowej ofercie logistycznej (w tym w ramach usługi One Fulfillment by Allegro), a także wygodnych metodach dostaw (dzięki pakietowi Smart! i narzędziu Wysyłam z Allegro). Ważnym wsparciem jest też praktyczny przelicznik cen ze złotówek na miejscową walutę, a także automatyczny tłumacz wiadomości na język polski i odwrotnie.  Czeska i słowacka platforma działają w oparciu o zasadę „wystawiaj raz, sprzedawaj wszędzie”, dzięki czemu zarejestrowani sprzedawcy mogą łatwo zarządzać swoimi ofertami na różnych domenach z dobrze znanego sobie panelu do zarządzania sprzedażą.

Platforma zapewnia sprzedawcom także dostęp do bazy wiedzy na temat tego, jak prowadzić sprzedaż na rynkach zagranicznych. W specjalnej zakładce na stronie użytkownicy znajdują m.in. informacje o specyfice poszczególnych rynków, a także webinary Akademii Allegro.

Szacuje się, że na 1000 Czechów przypada aż pięć sklepów internetowych

Być online jak Czech. Nasi południowi sąsiedzi pokochali zakupy w sieci

Czechy są jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej. Regularnie w internecie zakupy robi już 3/4 tamtejszego społeczeństwa. Z zamiłowania naszych południowych sąsiadów do kupowania online coraz częściej korzystają też polscy e-sprzedawcy.

Autor: Maciej Sierpień

Ten liczący niewiele ponad 10,5 mln mieszkańców kraj wyrasta na jednego z liderów branży e-commerce w Europie. Szacuje się, że na 1000 Czechów przypada aż pięć sklepów internetowych. Dla porównania w Niemczech są to dwa sklepy, a na Węgrzech – jeden. Czesi robią dziś zakupy w ok. 50 tys. sklepów e-commerce, a największy ruch – podobnie jak w innych krajach – generują platformy marketplace.

Co więcej, według danych Eurostatu online kupuje już 75 proc. Czechów (unijna średnia to 66 proc.). Sprzedaż internetowa u naszych południowych sąsiadów odpowiada za 13,5 proc. przychodów ogólnej sprzedaży dóbr konsumpcyjnych w ich kraju. Jak podaje Polska Agencja Handlu i Inwestycji, w 2022 r. wartość tamtejszego sektora e-commerce wyniosła 198 mld koron czeskich, czyli ok. 7,7 mld euro. W 2023 r. miała przekroczyć poziom 9 mld euro. Średnia wartość zamówienia to 2843 CZK (ok. 540 zł).

Czescy konsumenci mają jasno
sprecyzowane preferencje zakupowe.

67%

2018 r.

73%

2019 r.

81%

2020 r.

84%

2021 r.

84%

2022 r.

85%

2023 r.

Liczba czeskich użytkowników internetu kupujących online

Czesi – inaczej niż np. Polacy – bardziej cenią swoją prywatność w internecie, ostrożnie dzielą się danymi osobowymi i często kupują bez zakładania konta.

Popularne jest też w Czechach zamawianie z płatnością przy odbiorze. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Allegro, aż 88 proc. wszystkich kupujących korzysta z tej opcji, a prawie 40 proc. wymienia ją jako preferowaną (dla porównania w Polsce to zaledwie 6 proc.). Co więcej, brak możliwości płatności za pobraniem może zniechęcić aż 20 proc. potencjalnych klientów. Warto dodać, że Czesi płacą w ten sposób zarówno gotówką, jak i kartą – także w automatach paczkowych.

Na co jeszcze podczas zakupów online zwracają uwagę nasi południowi sąsiedzi? Dla 63 proc. konsumentów ważna jest cena produktu, a dla 50 proc. koszt wysyłki. Czesi bardzo cenią sobie również wszelkie promocje i oferty specjalne, a także opinie innych klientów.

Z zamiłowania Czechów do kupowania online
starają się korzystać polscy sprzedawcy.
Sprzedaż w modelu cross-border stanowi
już 19 proc. tamtejszego sektora e-commerce.

Z zakupami Czesi bardzo szybko przenieśli się na allegro.cz.

Obecność na czeskim rynku polskim firmom umożliwia Allegro. Jedna z największych w Europie platform zakupowych w ubiegłym roku uruchomiła swoją czeską wersję – allegro.cz.

Możliwość komfortowego oferowania produktów za naszą południową granicą od początku spotkała się z dużym zainteresowaniem polskich e-sklepów. Na allegro.cz zarejestrowanych jest już ponad 30 tys. merchantów i ponad 150 mln ofert.

Platforma allegro.cz szybko zyskała też zaufanie czeskich konsumentów. Po roku funkcjonowania ma już ponad 1,6 miliona aktywnych kupujących oraz 500 tys. zarejestrowanych użytkowników usługi Allegro Smart! Co więcej, aplikacja mobilna Allegro jest drugą najczęściej pobieraną w Czechach.

Tak duży sukces nie byłby możliwy, gdyby Allegro przed wejściem na czeski rynek dokładnie nie zbadało preferencji zakupowych tamtejszych konsumentów. Czesi otrzymali ofertę dopasowaną do swoich oczekiwań. Na allegro.cz mogą m.in. kupować bez potrzeby rejestracji konta (jako tzw. gość). Każdy polski sprzedawca przy wyborze metod płatności oferuje też opcję zapłacenia przy odbiorze.

Allegro regularnie organizuje również doskonale znane z rodzimej platformy kampanie promocyjne i akcje specjalne, m.in. Allegro Days czy Black Weeks.

Stale wprowadza też udogodnienia dla miejscowych użytkowników. Na allegro.cz od kilku miesięcy funkcjonuje ceniona przez polskich konsumentów "Gwarancja Najniższej Ceny". Czescy klienci mogą także korzystać z odroczonego terminu płatności, a także z opcji "Zakup w trzech ratach". Pozwala on rozłożyć płatność za zakupy powyżej 1500 CZK na trzy raty bez dodatkowych opłat. Allegro znane jest także z nielimitowanych darmowych dostaw i zwrotów w ramach innowacyjnego pakietu Smart! – usługa dla przesyłek z Polski do Czech dostępna jest od samego początku istnienia lokalnej platformy, co znacząco zwiększa konkurencyjność polskich przedsiębiorców za południową granicą.

''

Bardzo cieszy nas zarówno rozwój samej platformy, jak i historie sukcesu polskich sprzedawców na rynku czeskim. Nasze lokalne domeny działają w oparciu o zasadę „wystaw raz, sprzedawaj wszędzie” – dzięki temu merchant zarejestrowany na allegro.pl nie musi rejestrować się w nowej domenie i może zarządzać sprzedażą z dobrze znanego sobie panelu. Allegro pomaga także w tłumaczeniu ofert, przeliczaniu cen ze złotówek na lokalną walutę i budowaniu popytu. Zależy nam na jak najlepszym wsparciu polskich merchantów w ekspansji międzynarodowej, dlatego oferujemy także gotową ofertę logistyczną w ramach “Wysyłam z Allegro”, dzięki której dostawy realizowane są przez znanych przewoźników, a także usługę One Fulfillment by Allegro, czyli kompleksową obsługę zamówień online – od magazynowania produktów, poprzez wysyłkę i kontakt z klientem. Allegro to zaufany partner, który wspiera sprzedawców w rozwoju ich biznesu

Autor: Christian Frintrop, Group Merchant Management Director w Allegro

Po sukcesie w Czechach Allegro rozpoczyna
ekspansję również na rynku słowackim.

Słowacka branża e-commerce rośnie równie dynamicznie jak w sąsiednich Czechach

Chcesz sprzedawać na Słowacji? To musisz wiedzieć o tamtejszym rynku

Jeszcze pod koniec XX w. Polacy często jeździli na Słowację nie tylko po to, by pospacerować po górskich szlakach, ale też po kultowe słodycze czy piwo. Dziś coraz częściej to polskie firmy oferują swoje produkty Słowakom. Dzięki Allegro, nasza rodzima branża e-commerce ma szansę na ekspansję.

Autor: Maciej Sierpień

Gdy właściciele sklepów internetowych w Polsce myślą o kraju, w którym mogliby rozpocząć swoją przygodę z handlem transgranicznym, rzadko kiedy jest to Słowacja. Wydaje się, że jest kilka innych, znacznie bardziej naturalnych kierunków e-eksportowych, m.in. Niemcy, Czechy czy Węgry. Tymczasem to niewielkie, bo liczące niespełna 5,5 mln mieszkańców państwo oferuje rynek z dużym potencjałem. Już blisko 4,7 mln Słowaków ma stały dostęp do internetu, a ponad 4 mln regularnie robi zakupy online.

Słowacka branża e-commerce rośnie równie dynamicznie jak w sąsiednich Czechach. Wartość tamtejszego rynku handlu internetowego w 2022 r. wyniosła 2,8 mld euro. CAGR (compound annual growth rate, czyli średnia roczna stopa wzrostu) dla sektora od 2018 r. utrzymuje się na poziomie powyżej 10 proc. W 2021 r. e-commerce odpowiadał już za 1,09 proc. słowackiego PKB.

Ponad 4 mln Słowaków regularnie
kupuje w internecie.

77%

Słowaków robi zakupy w zagranicznych e-sklepach

Słowacy – podobnie jak czescy konsumenci – lubią kupować w internecie bez rejestracji konta. I tutaj allegro.sk wychodzi im naprzeciw – bez problemu zrobią to jako tzw. gość.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Perfect Crowd na zlecenie Allegro, słowaccy konsumenci kupują w internecie przede wszystkim z uwagi na korzystniejsze niż w sklepach stacjonarnych oferty. Przy poszukiwaniu produktu zwracają uwagę na jego cenę, koszt wysyłki, dostępność bezpłatnej dostawy oraz specjalne promocje. Wśród najpopularniejszych kategorii są: moda, ogród i elektronika.

Słowacy bardzo chętnie robią zakupy na platformach typu marketplace, ceniąc sobie dostęp do szerokiego wyboru ofert i bezpieczeństwo transakcji (w kwestii m.in. metod płatności, dostaw, zwrotów i reklamacji). Co istotne, chętnie kupują nie tylko u rodzimych sprzedawców. Aż 77 proc. klientów przyznaje, że robiło już zakupy w zagranicznych e-sklepach.

Od niedawna mogą robić to na Allegro. Jedna z największej platform zakupowych w Europie niespełna rok po ekspansji na czeski rynek uruchomiła również słowacką wersję swojego serwisu – allegro.sk. I – podobnie jak w przypadku rozpoczęcia sprzedaży w Czechach – debiut poprzedziła szczegółowym poznaniem zwyczajów zakupowych miejscowych konsumentów.

''

Wchodząc na rynek słowacki, opieramy się na doświadczeniu, które zdobyliśmy przy ekspansji do Czech. Koncentrujemy się na partnerstwie i dopasowaniu oferty do lokalnych potrzeb. Dzięki temu będziemy mogli zapewnić użytkownikom satysfakcjonujące doświadczenia zakupowe i sprzedażowe

Autor: Matthias Frechen, Chief Commercial Officer w Allegro

Co trzeci

Słowak porównuje ceny przy każdej transakcji

Słowacy bardzo chętnie robią zakupy na platformach typu marketplace

Na co zwraca uwagę statystyczny Słowak podczas zakupów online i jak na te potrzeby odpowiada Allegro? Wróćmy do tego, co najważniejsze, czyli ceny i bezpieczeństwa transakcji. Na allegro.sk lokalni konsumenci od początku mogą liczyć na wszystkie rozwiązania znane z polskiej odsłony platformy, w tym opcję "Gwarancja Najniższej Ceny".

Zanim Słowacy zdecydują się kupić dany produkt, porównują jego cenę. 98 proc. ankietowanych deklaruje, że robi to czasem, a niemal co trzeci badany przyznaje, że czyni tak przy każdej transakcji. Gwarancja Najniższej Ceny rozwiązuje ten problem, bo Allegro automatycznie porównuje swoje ceny z kilkudziesięcioma najbardziej popularnymi słowackimi e-sklepami.

Słowaccy użytkownicy platformy mogą też korzystać z usługi Allegro Protect, czyli programu ochrony kupujących, który umożliwia odzyskanie środków w ciągu 48 godz. od momentu zgłoszenia, jeśli produkt jest niezgodny z zamówieniem, oraz z programu Allegro Smart! Ten gwarantuje nielimitowane bezpłatne dostawy do tysięcy automatów paczkowych i punktów odbioru, a także darmowe zwroty.

- Według naszych danych Słowacy oczekują od Allegro atrakcyjnych cen, szerokiego wyboru produktów oraz niezawodnego doświadczenia zakupowego, a wszystko ma być wsparte zweryfikowanymi opiniami innych klientów. Dążymy do spełnienia tych oczekiwań, a nawet staramy się dać od siebie więcej – podkreśla Matthias Frechen.

44%

atrakcyjnymi
cenami

37%

szeroką
ofertą

35%

recenzjami
produktów

31%

dostępem do asortymentu z całej Europy

Czym Allegro przyciąga słowackich konsumentów?

Jak pokazuje badanie Perfect Crowd, debiut platformy na Słowacji był mocno wyczekiwany. Niemal połowa pytanych Słowaków (42 proc.) przyznała, że zna już markę Allegro, a 77 proc. jest zaznajomionych z modelem marketplace oraz popularnością platform e-commerce.

''

Daje nam to bardzo dobry start. Co więcej, słowaccy kupujący są otwarci na poznanie i przetestowanie Allegro. 82 proc. respondentów planuje odwiedzić naszą domenę, a 79 proc. deklaruje zainteresowanie dokonaniem na niej zakupów

autor: Matthias Frechen

Czym Allegro najbardziej przyciąga słowackich kupujących? Na pierwszym miejscu wskazują atrakcyjne ceny (44 proc. ankietowanych), następnie szeroką ofertę (37 proc.), recenzje produktów (35 proc.) oraz dostęp do asortymentu z całej Europy (31 proc.). Od samego początku platforma zapewniła Słowakom dostęp do 100 milionów ofert w jednym miejscu – to dziesięciokrotnie więcej niż w jakimkolwiek innym sklepie internetowym działającym w Słowacji.

Allegro zadbało także o wsparcie polskich sprzedawców, którzy z chcą rozszerzyć swoją działalność na nowy rynek. Platforma allegro.sk, podobnie jak jej czeski odpowiednik uruchomiony niespełna rok temu, działa w oparciu o zasadę „wystaw raz, sprzedawaj wszędzie”, dzięki czemu merchanci mogą zarządzać sprzedażą z dobrze znanego sobie panelu. Allegro automatycznie tłumaczy oferty, przelicza ceny na lokalną walutę i wspiera sprzedawców w budowaniu popytu na słowackim rynku. Udostępnia również szereg narzędzi, które upraszczają procesy logistyczne i zwiększają konkurencyjność – w tym usługę One Fulfillment by Allegro oraz Wysyłam z Allegro. Wszystkie wdrożone rozwiązania mają zapewnić klientom allegro.sk jak najlepsze doświadczenia zakupowe.

Jak krok po kroku przygotować się
do rozpoczęcia e-handlu zagranicznego?
Zajrzyjcie do naszego poradnika.

Handel w sieci wciąż zwiększa swoją przewagę nad tradycyjnym modelem zakupów

Międzynarodowy handel online nigdy nie był tak prosty. Poznaj 6 kluczowych kroków do celu

Czeski i słowacki rynek e-commerce to dla polskich firm szansa na dotarcie do blisko 16 mln nowych konsumentów. Do rozpoczęcia zagranicznej ekspansji warto się jednak odpowiednio przygotować. Wraz z Allegro zebraliśmy 6 porad, które pozwolą ci wejść do świata eksportu razem z największą polską platformą e-commerce.

Autor: Maciej Sierpień

Handel w sieci wciąż zwiększa swoją przewagę nad tradycyjnym modelem zakupów. I jest to trend ogólnoświatowy. Sklepy stacjonarne nie mają wielkiego pola do popisu, gdy mowa o konkurowaniu z wygodą, praktycznie nieograniczoną ofertą e-sklepów i często także atrakcyjną ceną produktów. Według najnowszych danych Eurostatu w 2023 r. ponad 92 proc. populacji Unii Europejskiej (w wieku od 16 do 74 lat) korzystało z internetu, a niemal 70 proc. (ok. 311,4 mln osób) robiło zakupy w sieci.

17%

znaczny wzrost
(powyżej 20%)

0%
  • bez zmian
  • spadek (0-20%)
  • znaczny spadek (powyżej 20%)
Your browser does not support the canvas element.
83%

wzrost (0-20%)

Ilu polskich e-sprzedawców prowadzi handel w modelu cross-border?

Szacuje się, że tylko w Polsce już ok. 250 tys. podmiotów gospodarczych prowadzi sprzedaż internetową. Znacząca część z nich jest obecna na allegro. Największa w kraju i jedna z największych w Europie platform marketplace zrzesza niemal 150 tys. e-sprzedawców, dzięki którym kupujący każdego dnia mają dostęp do ponad 500 mln ofert. Dla wielu kupujących Allegro to także najchętniej wybierana wyszukiwarka produktów, od której zaczynają swoje zakupy w sieci.

Kolejnym krokiem w rozwoju Allegro jest coraz bardziej aktywna obecność na rynkach zagranicznych. Gigant zakupowy przetarł szlak polskim firmom, otwierając w ubiegłym roku swój marketplace w Czechach, a kilka tygodni temu – w Słowacji. Oba te rynki są jednymi z najszybciej rozwijających się w Europie. Dla sprzedawców z Polski to szansa na dotarcie z ofertą do prawie 16 mln potencjalnych klientów.

Szacuje się, że tylko w Polsce już ok. 250 tys. podmiotów gospodarczych prowadzi sprzedaż internetową

Z Allegro rozpoczęcie sprzedaży
jest bardzo proste.

Allegro zapewnia know-how oraz niezbędną infrastrukturę technologiczno-operacyjną.

Allegro zapewnia know-how oraz niezbędną infrastrukturę technologiczno-operacyjną, począwszy od kwestii związanych z logistyką poprzez tłumaczenie ofert, aż po rozliczenie transakcji. Allegro.cz i allegro.sk to domeny dopasowane do potrzeb i oczekiwań zagranicznych klientów. Allegro dba także wsparcie marketingowe na lokalnych rynkach, dzięki czemu polscy sprzedawcy od początku mogą prowadzić działalność z ugruntowanej pozycji. Zanim jednak jako właściciel e-sklepu zdecydujesz się na sprzedaż na wielu rynkach – poznaj 6 kroków, które umożliwią ci skuteczną ekspansję twojego biznesu.

Allegro dba także o wsparcie marketingowe na lokalnych rynkach.

Skuteczna ekspansja na inne rynki?
Tylko z Allegro!

Poznaj 6 kroków, które umożliwią ci skuteczną ekspansję twojego biznesu.

Krok 1: Sprawdź, czy dotyczą cię szczególne obowiązki prawne

Zanim wyślesz pierwsze zamówienie za granicę, zadbaj o to, aby zrobić to zgodnie z prawem. Zwróć szczególną uwagę na przepisy dotyczące odpadów i opakowań. I tak np. w Słowacji, oprócz ogólnych europejskich regulacji, obowiązują bardziej restrykcyjne przepisy lokalne. Przed rozpoczęciem sprzedaży upewnij się zatem, że posiadasz wpis w wymaganych rejestrach, a twoje produkty są dopuszczone do obrotu na tamtejszym rynku. W specjalnym artykule na stronie Allegro znajdziesz niezbędne informacje, na co warto zwrócić uwagę oraz jakich formalności dopełnić.

Krok 2: Udostępnij metody dostawy za granicę

Gdy sprzedajesz na Allegro, możesz przygotować i dodać do swoich ofert cenniki dostaw. Dzięki nim nie musisz uzupełniać informacji o dostawie w każdej z ofert. Wystarczy, że utworzysz cennik, który następnie łatwo i szybko dodasz do wybranej oferty. Tworząc cenniki, możesz wybrać spośród metod rozliczanych z Allegro lub dodać własne umowy z przewoźnikiem. Co ważne, możesz utworzyć aż 250 różnych cenników i dodawać je np. w zależności od asortymentu. Każdemu nadaj nazwę, co pozwoli ci bez trudu je rozróżnić. Ustal zasadę łączenia kosztów dostawy z różnych cenników – dzięki temu przy każdym zakupie klient zobaczy właściwe koszty. Wszystkie szczegóły znajdziesz tutaj.

Krok 3: Zgłoś oferty do udostępnienia

Z Allegro wystarczy przygotować ofertę tylko raz, aby potem szybko i wygodnie udostępniać ją na kolejnych rynkach. Możesz to robić przez API, w specjalnej zakładce na koncie sprzedającego albo już w formularzu wystawiania nowych ofert. Już od czerwca samo dodanie zagranicznych metod dostaw pozwoli udostępnić ofertę na lokalnych domenach. W tych samych miejscach co dotychczas możesz też później zarządzać dostępnością swoich ofert na czeskim i słowackim rynku Zobacz, jak to zrobić krok po kroku.

Konsumenci w Czechach i w Słowacji czekają na twoje produkty.

Krok 4: Ustaw ceny w zagranicznej walucie

Zdecyduj, ile kupujący w Czechach i w Słowacji zapłacą za twoje produkty w miejscowej walucie. Możesz przeliczyć cenę z PLN na CZK i EUR po aktualnym kursie lub ją zmienić. Chcąc ustalić odpowiednią kwotę, skorzystaj z dostępnego na Allegro praktycznego Przelicznika cen. To opcja, dzięki której możesz szybko i wygodnie aktualizować ceny w różnych walutach na podstawie informacji o kursach publikowanych przez Europejski Bank Centralny. Warto podkreślić, że narzędzie nie przelicza cen automatycznie po każdej zmianie kursu walut. To ty decydujesz, kiedy chcesz przeliczyć ceny w swoich ofertach. Pamiętaj, że kwotę możesz też ustawić ręcznie.

Krok 5: Dostosuj warunki reklamacji, zwrotów i informacje o gwarancji

Ustaw warunki zwrotu tak, aby obowiązywały na wszystkich rynkach, na których sprzedajesz. Allegro przetłumaczy je automatycznie na inne języki. Możesz też skorzystać z automatycznych tłumaczeń dla warunków reklamacji oraz gwarancji (w językach polskim, angielskim, czeskim, słowackim i ukraińskim). Wszystkie szczegóły znajdziesz na stronach Allegro dotyczących reklamacji i gwarancji. Pamiętaj, że w ramach usługi One Fulfillment by Allegro możesz skorzystać z kompleksowego wsparcia logistycznego ze strony platformy, które obejmuje magazynowanie produktów, pakowanie, obsługę zapytań klientów i zwroty, a także szybką i wygodną dostawę – wszystko po to, aby móc zapewnić twoim klientom na każdym rynku jak najlepsze doświadczenia zakupowe.

Krok 6: Zadbaj o czytelność etykiet produktów, instrukcji i faktur

Do produktów, które będziesz wysyłać zagranicznym klientom, dołącz etykiety i instrukcje w lokalnym języku. Pamiętaj, że niektóre grupy produktowe, np. wyroby tekstylne, środki chemiczne czy żywność, muszą spełniać dodatkowe wymagania, które zależą od typu i przeznaczenia danego produktu. Allegro podpowie ci, o co musisz zadbać. Aby ułatwić sobie sprzedaż zagraniczną, wystawiaj faktury w miejscowym języku i walucie. Kupujący łatwo je rozliczą, a ty unikniesz dodatkowych pytań po zakupie.

Gotowy na podbój zagranicznych rynków e-commerce? Więcej informacji o tym, jak przygotować się do e-eksportu, znajdziesz na w poradniku eksportowym Allegro.